بررسی کوتاه فولکس واگن گلف پرو مدل ۲۰۲۴ در ایران
فولکس واگن گلف، خودرویی هاچبک است که از سال ۱۹۷۴ تاکنون درحال تولید است. گلف، پرفروشترین خودروی فولکس و دومین خودروی پرفروش در دنیا است. تاکنون بیش از ۲۹ میلیون دستگاه از این خودرو در سراسر جهان به فروش رفته است.
این خودرو قرار است بهزودی در سامانهی یکپارچهی خودروهای جانبازان فروختهشود. گلف پرو در کشور چین و توسط شرکت FAW تولید شده است و از پیشرانهی ۱.۴L توربوشارژر استفاده میکند.
بدون شک فولکسواگن گلف را باید یکی از موفقترین و جذابترین هاچبکهای دنیا دانست. عملکرد اسپرت، ابعاد جمعوجور و همزمان فضاسازی مناسب کابین، این خودرو را به یک هاچبک جذاب و ایدهآل تبدیل کرده است. شرکت FAW چین سالهاست که شریک تجاری فولکسواگن است. این شرکت حالا فولکسواگن گلف پرو ۲۰۲۴ را به تولید رسانده است.
اگر بهدنبال شتاب وحشتناک نسخههای GTI هستید باید بدانید آدرس را اشتباه آمدهاید؛ چرا که گلف پرو از پیشرانهی کمحجم استفاده میکند و قدرت آن چندان بالا نیست، اما بههرحال هنوز یک گلف است. گفتنی است که این خودرو از مدلهای پایه و کمآپشن گلف است که در چین قیمتی در حدود ۱۷ هزار یورو دارد.
موتور گلف پرو از نوع ۱.۴L توربوشارژر با فناوری TSI (مشابه GDi) است که توان تولید ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. توان پیشرانه توسط گیربکس هفت سرعتهی دوکلاچهی خشک به چرخهای جلو منتقل میشود. وزن خودرو نیز حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم است. تعلیق فولکسواگن گلف پرو در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است.
سایز تایرهای این خودرو ۲۴۵/۴۵/R17 با برند دانلوپ است، اما نسخههای رده بالاتر گلف مانند Clubsport به رینگهای ۱۹ اینچی مجهز هستند. فاصله محوری خودرو ۲۶۲۰ میلیمتر است. با این مشخصات به سراغ رانندگی با گلف میرویم.
آزمایش فولکس واگن گلف پرو
درِ سنگین خودرو را باز میکنم و پس از بستن آن و قرار گرفتن در داخل کابین، بلافاصله متوجه وکیوم خوب درها و عایقبندی مناسب کابین میشوم. آنگونه که ارتباط من با بیرون تقریباً قطع میشود!
طراحی داشبورد خودرو هر چند ساده و اسپرت است، اما آنقدر اصولی و کاربردی طراحی شده که فکر میکنید بارها این خودرو را راندهاید و با تمام ابعاد آن آشنایی دارید! دید خودرو به اطراف و جلو عالی است و تقریباً هیچ نقطهی کوری وجود ندارد. فضای پای راننده کاملاً مناسب است و با وجود اینکه با یک هاچبک سر و کار داریم، اما کابین خودرو به اندازهی کافی پهن است.
صندلیهای خودرو از چرم و پارچه پوشیده شدهاند و کیفیت مطلوبی دارند، اما تنظیم آنها بهصورت ۶ جهتهی دستی است. کیفیت فوم صندلیها نیز مناسب است و به اندازهی کافی راحت هستند.
رانندگی شهری
دکمهی استارت خودرو که جلوی دستهدنده نصب شده است را فشار میدهم و خودرو با یک غرش کوچک و بدون لرزش خاصی روشن میشود. دسته دنده که در این نسل الکترونیکی شده است را روی حالت D قرار داده و کمی گاز میدهم. خودرو با تأخیری بسیار جزئی راه میافتد. تقریباً هیچ صدایی از پیشرانه یا محیط بیرون به گوش نمیرسد! در حالت سرگاز، دندهها به آرامی روی دور موتور حدود ۲۳۰۰ تعویض میشوند؛ بدون اینکه تقه یا ضربهای حس شود.
خودرو بهمعنای واقعی توی دست، نرم و تحتکنترل است. چنین حسی را پیشتر درون هیچکدام از خودروهای همردهی چینی، ژاپنی، کرهای و فرانسوی نداشتهام. سواری خودرو بهلطف تعلیق مولتیلینک نرم و پایدار است، اما در بخش عقب کمی کوبش دارد که البته قابل چشمپوشی است.
فرمان خودرو عملکرد خوب و دقیقی دارد به راننده اعتمادبهنفس میدهد. با وجود پیشرانهی کمحجم ۱.۴L، شتاب این خودرو روی حالت سرگاز برای مسیرهای شهری و اتوبانی کافی است و هیچ حالت دنده مردهای هم وجود ندارد.
رانندگی در ترافیک
عملکرد فولکس واگن گلف پرو در ترافیک نیز مناسب و تحت کنترل است. اما گاهی اوقات با تقهی خاص گیربکسهای دو کلاچه مواجه میشویم. با اشاره به پدال گاز، خودرو به آرامی راه میافتد و بهمحض اشاره به ترمز میایستد.
رانندگی اسپرت
بهجز حالت نرمال، تنها یک حالت اسپرت برای فولکس واگن گلف پرو تعریف شده است که آن هم با یک مرحله عقب دادن دستهدنده در دسترس قرار میگیرد. گیربکس حالت تیپ ترونیک ندارد و هیچ شیفتر تعویض دندهای هم در کار نیست. با این وجود وقتی خودرو روی حالت اسپرت قرار میگیرد، حرف D روی صفحه کیلومتر به S تغییر میکند و شمارهی دنده هم نمایان میشود.
با چسباندن پدال گاز به موکت، گیربکس دو کلاچهی گلف یک تقهی جذاب میزند و ناگهان هیتلر درونش فعال میشود! موتور خودرو روی دور ۶۰۰۰ کاتآف میزند و داخل صندلی فرو میروم. دیگر فراموش میکنم که پیشرانهی خودرو تنها ۱.۴L حجم دارد و حتی صدای آن نیز واقعاً جذاب است. وقتی در سرعت ۸۰ کیلومتر تختهگاز میکنم، تنها با یک معکوس، سرعت در زمان بسیار کوتاهی به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. دور موتور خودرو در حالت اسپرت حتی وقتی کمگاز میرانید، باز هم بالای ۲۵۰۰ قرار دارد. گیربکس خودرو نیز هیچ تمایلی به تعویض و سبک کردن دنده ندارد.
برای نمونه، هنگامی که شما در حالت اسپرت بهصورت سرگاز و با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکنید، دور موتور روی حدود ۲۵۰۰ و دنده سه انتخاب شده است. با کم و زیاد کردن پدال گاز، باز هم تغییری اتفاق نمیافتد و خودرو آمادهی شتابگیری است. در این حالت حتی اگر تختهگاز کنید، با همین دندهی ۳ به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسید و با ترمز زدن سرعت کم میشود، بدون اینکه هیچ تعویض دندهای انجام شده باشد. بههرحال هر چند فولکس واگن گلف پرو مانند نسخههای GTI شتاب فوقالعادهای ندارد، اما همچنان خودروی پرشتابی محسوب میشود.
گیربکس پر درد سر فولکس واگن!
با وجود قدرت نهچندان زیاد ۱۵۰ اسب بخاری پیشرانه، بخش زیادی از شتاب خوب خودرو مدیون عملکرد فوق العادهی گیربکس هفت سرعتهی دو کلاچهی خشک فولکس واگن است. اما این گیربکس چندان هم کم اشکال نیست.
بهطورکلی گیربکسهای دو کلاچهی فولکس واگن روی دورهای بالا عملکرد عالیای دارند و تعویضدندهها بسیار سریع و با کمترین افت توان انجام میشود، اما این گیربکس افزونبر استهلاک زیاد و هزینهی بالای نگهداری، در دورهای پایین گاهی لرزش و تقه دارد. از آن گذشته، هنگام شروع حرکت در رمپها یا سرپایینیها، خلاصی دنده تا زمان درگیر شدن، آزار دهنده است. بههرحال هرگز نباید از یک فولکس واگن استهلاک کم یا آمار خرابی پایینِ خودرویی مانند تویوتا را انتظار داشت.
هندلینگ و سواری فولکس واگن گلف پرو
فولکس واگن گلف پرو روی پلتفرم MQB Evo این شرکت توسعه یافته است. خودروهایی مانند آئودی A3 و سئات لئون نیز روی همین پلتفرم توسعه یافتهاند.
هندلینگ گلف از گذشته یکی از عوامل اصلی موفقیت این خودرو بودهاست. این ویژگی به نسل هشتم هم منتقل شده است و ورود به پیچهای تند با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بههیچوجه ترسناک نیست. واکنش خودرو به فرمان نیز مثالزدنی است. هنگام تغییر لاین سریع نیز عملکرد گلف مناسب است و خودرو دقیقاً در مسیری که مد نظر راننده است حرکت میکند.
اما پایداری عالی و توانایی فرمانپذیری گلف، تا سرعت حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بر قرار است و پس از آن رفتهرفته از پایداری خودرو کاسته میشود. در واقع اینجا تفاوت گلف با خودروهای گران قیمتتر و سدانهایی مانند ب ام و سری ۳ یا ۵ آشکار میشود.
سواری خودرو بهلطف سیستم تعلیق مناسب که در جلو مک فرسون و در عقب مولتی لینک است، نرم و بیصدا است. هرچند گاهی اوقات کوبش و لرزش کمی در محور عقب حس میشود. در واقع سواری گلف بهگونهای است که هنگام رانندگی شهری بهاندازهی کافی نرم و آرام است و هنگام رانندگی اسپرت، سواری لذتبخشی داشته و توان مهار کردن خودرو را دارد. گفتنی است که تایرهای مارک دانلوپ زیر خودرو اگر چه عملکرد خوبی دارند، اما هرگز به پای میشلن نمیرسند.
ترمزگیری
عملکرد ترمزهای فولکس واگن گلف پرو کاملاً با شتاب خودرو هماهنگ است. ترمزها نرم و دقیق و قوی عمل میکنند. حتی هنگام ترمزگیری شدید نیز خبری از انحراف خودرو نیست. ترمزهای خودرو در هر دو چرخ عقب و جلو از نوع دیسکی و مجهز به ABS+EBD هستند.
طراحی
گلف از معدود خودروهایی است بهصورت اصولی و در طول سالهای طولانی تکامل پیدا کردهاست.پ
با وجود تغییرات گسترده در طراحی خودرو، اما همچنان با یک طرح مکعبی و اسپرت طرف هستیم. فرم کلی طراحی خودرو حفظ شده است و درها و گلگیرهای عقب خودرو تقریباً به همان شکل نسل هفتم هستند. اما خط شانه و خطوط زیر درها تغییر کردهاند و بیشترین تغییرات را هم باید مربوط به بخش جلوی خودرو و بهویژه پوزهی آن دانست.
چراغهای جلو لنز دوتایی دارند و از نوع LED هستند. یک نوار باریک نیز بین دو چراغ جلو قرار گرفتهاست که با روشن شدن در شب خود نمایی میکند. چراغهای عقب از نوع LED و بسیار شبیه چراغهای تیگوآن هستند. آرم فولکس واگن نصب شده در عقب نیز با یک چرخش ۹۰ درجه دسترسی به دکمهی صندوق عقب و دوربین را فراهم میکند.
امکانات فولکس واگن گلف پرو
فولکس واگن گلف پرو امکانات چندان زیادی ندارد، اما هرچه دارد کاربردی است. چراغهای جلو و عقب LED، دوربین دنده عقب، نمایشگر هشت اینچی، صفحه کیلومتر دیجیتال، ۶ عدد اسپیکر با کیفیت، سانروف بزرگ، سیستم استارت استاپ، استارت دکمهای، چراغ دستگیرههای در، لوگو لایت و نورپردازی داخل کابین، از امکانات رفاهی این خودرو هستند.پ
سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور پارک، سنسور نقاط کور (سنسور کمکی ترافیک)، اتو هولد، ترمز پارک برقی و… نیز از امکانات ایمنی این خودرو هستند.
قیمتِ تمام شده
فولکس واگن گلف پرو قرار است توسط شرکت آسیا گستر کارن و در سامانهی فروش خودرو عرضه شود. هنوز قیمت این خودرو تعیین نشده است، اما قیمت FOB آن (دی ماه ۱۴۰۳) در چین حدود ۱۷ هزار و ۲۱۰ یورو (حدود یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان) است. بر اساس برخی از اطلاعات موجود، گلف پرو احتمالاً با قیمتی بین دو میلیارد و ۲۰۰ تا دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته خواهد شد. امید است با میزان عرضهی مناسب اینگونه خودروها، واسطهگری از میان رفته و مشتریان بازار آزاد نیز بتوانند خودرو را با همان قیمت فروخته شده در سامانه تهیه کنند.
هرچند این خودرو در چین یک محصول کاملاً اقتصادی است، اما تعرفههای سنگین واردات در کشور آنرا به خودرویی لوکس و گران تبدیل میکند. پس قرار نیست اقشار ضعیف یا متوسط جامعه این خودرو را خریداری کنند. گلف پرو در ایران با توجه به هزینههای بالای نگهداری، مناسب افراد ثروتمندی است که بهدنبال یک خودرو جمعوجور اما اسپرت و پرشتاب هستند و نمیخواهند سراغ محصولات کرهای و ژاپنی بروند.
مزایا و معایب فولکس واگن گلف پرو
فولکس واگن گلف پرو با وجود اینکه در چین تولید میشود و موتور کمحجمی دارد، هنوز هم یک گلف است و قابل احترام. شتاب خوب، هندلینگ و سواری مناسب و فضای خوب کابین از مزایای این خودرو هستند. از سوی دیگر، استهلاک بالای گیربکس، قیمت بالا (در ایران) و محدودیتهای خدمات پس از فروش این خودرو، از معایب آن به شمار میروند.
منبع: بیتران
عکسها: اسببخار